Positieve mindset

Je hoort steeds meer postiviteitsgoeroes over het nut van een positieve mindset. Een positieve mindset helpt om obstakels te overwinnen en jouw doelen te bereiken.

Maar is dit altijd het geval?

Bij praktische beslissingen werkt positief denken absoluut versterkend. Denk bijvoorbeeld aan ergens op tijd willen aankomen. Je hebt een belangrijke afspraak en wilt vooral niet te laat komen. De negatieve gedachten kunnen zijn: ‘ik red het nooit, het verkeer zit vast tegen, ik maak door te laat te komen een negatieve indruk bij mijn afspraak’.

Een positieve mindset geeft op dat moment heel veel rust. ‘Ik doe mijn best om op tijd te komen, wie weet dat de verkeerslichten meezitten, mijn afspraak heeft er vast begrip voor!

Deze gedachten zorgen in het moment al meteen voor meer rust. Je komt met positieve energie aan, misschien op tijd en misschien te laat. Stel dat jouw afspraak inderdaad een negatieve indruk van je heeft op dat moment, dan had diegene dat ook gehad als je ondertussen met een negatieve mindset naar de afspraak was geweest. De positieve mindset zorgt er in dit geval dus voor dat je beter voor jezelf zorgt, stress vermijdt en jouw energie gebalanceerd houdt.

In situaties die je niet kunt veranderen en die je een slecht gevoel geven, is het daarentegen lastiger om negatieve gedachten weg te drukken en te vervangen door positieve gedachten.

Denk bijvoorbeeld aan het verlies van een geliefde. De pijn hiervan kan iets anders in jou triggeren. De negatieve gedachten die kunnen voortkomen zijn bijvoorbeeld: ‘ben ik het wel waard om liefde te krijgen, ik wil mij niet meer binden uit angst om verlaten te worden, niemand vindt mij leuk, ik heb nooit geluk’. Dit zou uiteindelijk kunnen leiden tot bindingsangst. Het wegdrukken van negatieve gedachten lukt misschien even, maar vroeg of laat komen die gedachten weer naar boven. Dit komt omdat ze voortkomen uit jouw (onbewuste) overtuigingen over jezelf en jouw waarden.

Het is dus effectiever om die negatieve gedachten juist de aandacht te geven. Wat zeggen de gedachten, welk gevoel schuilt daarachter en wat heb je op dat moment nodig? Het doorvoelen van emoties is een heel belangrijk onderdeel in het verwerken daarvan. Doordat je het aandacht geeft, het verdriet en de boosheid voelt, ontstaat er meer begrip voor jezelf. Je wordt er bewust van dat de negatieve gedachten voortkomen uit jouw beperkende overtuigingen.

Het verlies van een geliefde is ook verdrietig. Verdriet mag er zijn en hoort ook bij het leven. Het is dus ook helemaal oké om op dat moment niet positief te zijn. Wees mild voor jezelf, juist ook wanneer je de kracht er niet voor kunt opbrengen om positief te zijn. Wat daarna uiteraard wel helpt is om het stukje in jezelf te helen, in dit geval de negatieve gedachten over jouw eigenwaarde. Blijf werken aan jezelf en groeien in jouw ontwikkeling.

Het leven bestaat uit ups en downs, geluk en verdriet. Gelukkig zijn is voor de meeste van ons wel het uiteindelijke doel, maar vergeet niet dat verdriet er ook bij hoort. Hoe je met je verdriet omgaat en daarvan groeit, draagt uiteindelijk weer bij aan jouw geluk.