Selfcare

Selfcare is onderdeel van Selflove oftewel zelfliefde.
Selfcare gaat over het goed zorgen voor jezelf, dus voor je lichaam en geest. Veel studies hebben uitgewezen dat er een meetbare relatie is tussen de fysieke en mentale gesteldheid. Stress heeft een uitwerking op het lichaam, denk aan gespannen schouders, maar ook aan ziektes die kunnen ontstaan door stress. Aan de andere kant zorgt een massage of een goede workout voor een beter gevoel en meer rust in je hoofd. Goed voor je lichaam en geest zorgen is dus een belangrijk onderdeel van zelfliefde.

Hoe kun je beter voor jezelf zorgen?

Fysieke selfcare

  • Voeding: weet wat je eet en maak gezonde keuzes voor je lijf. Tegenwoordig weet iedereen dat gezonde en onbewerkte voedsel, weinig suikers, plantaardige producten en veel water drinken goed is voor je lijf.
  • Beweging: probeer elke dag minstens een half uur te bewegen, dit kan op de sportschool zijn of zelfs een stevige wandeling in de natuur zijn. Yoga is een mooie vorm van bewegen waarbij de relatie tussen lichaam en geest centraal staat. Lichaam en geest staan met elkaar in verbinding en yoga helpt om het evenwicht te herstellen. Je leert te luisteren naar je lichaam.
  • Verzorging: verzorg je lichaam en zorg ervoor dat je voldoende slaap krijgt.

Ons lichaam zit heel ingenieus in elkaar. Heb je een wondje, dan geneest je lichaam dat zelf. Het enige wat wij hoeven te doen is er goed voor te zorgen. Je voelt je lekkerder in je vel zitten en dat is weer goed voor de geest!

Mentale selfcare

Ons brein schijnt tussen de 40.000 en 60.000 gedachten per dag te produceren! Veel gedachten zorgen ervoor dat we normaal kunnen functioneren en beslissingen kunnen nemen. Maar een groot deel bestaat ook uit negatieve gedachten en piekeren.

  • Meditatie: helpt heel goed voor het verminderen van stress en kun je op een effectieve manier ontspannen. Door verschillende meditatietechnieken, bijvoorbeeld focussen op de ademhaling, geef je de gedachten wat meer rust.
  • Mindfulness: in het hier en nu bewust zijn van je gedachten zonder oordeel. Juist door je gedachten aandacht te geven, kom je dichter bij je gevoel en word je bewuster van de onderliggende patronen.
  • Dankbaarheid: hou een dankbaarheidsdagboek bij of benoemd iedere ochtend 5 dingen waar je dankbaar voor bent. Door stil te staan bij waar je dankbaar voor bent, kun je dingen beter relativeren, wat meer rust geeft voor de geest.
  • Coaching: heb je het idee dat je alles al doet, maar dat je toch meer begeleiding nodig hebt? No shame! Soms zijn gedachten zo overweldigend, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Sterker nog, je identificeert je zo met je gedachten, dat je niet eens meer beseft dat jij daar de baas over bent. Selfcare betekent ook beperkende gedachten om te bouwen naar meer helpende gedachten, leren om beter jouw grenzen aan te geven, werken aan jouw gevoel van eigenwaarde. Schroom dus zeker niet om een coach in te schakelen, die je kan begeleiden in het creëren van meer rust in je hoofd.